Monday, December 05, 2016

From art to text to text to art JKD and the Regional 17





Currently, I am in residence as part of the Regional 17 art show with both the Kunsthalle-Mulhouse centre d’art contemporaine and Kunsthaus Baselland in Basel, Switzerland (from the 24 November 2016 - 8 January 2017).  During this time I will be posting texts on a blog about the ENCODING THE URBAN title and topic, on the artwork and texts based on interviews with the artists and curators. I also have an archi-textual installation on the Buffet de la Gare SBB in Basel, Switzerland.

Interested? Check out my Regional 17 linked blog with photos of the installation and texts from the project https://2016urbanbuffet.blogspot.fr/

Or take a virtual tour of my installation piece via my youtube video https://www.youtube.com/watch?v=Nmye8THGxww


Friday, December 02, 2016

Reading for Ivy on Dec 6th at Berkeley Books



I will be reading my new translations of a text by Elisabeth Jacquet at Ivy Writers Paris on Dec 6th at 19h30 at BERKELEY BOOKS OF PARIS. The reading with be focusing on 2 French authors and presentations of new translations of their work.

Readings by: 
Elisabeth Jacquet
and
Emmanuèle Jawad
Translations by Barbara Beck and Jennifer K Dick

For full information, go to the IVY blog: http://ivywritersparis.blogspot.fr/ 
Or check out the FB events for the 6th Dec:
and


6 Dec 2016
19h30
AT: 
BERKELEY BOOKS of Paris
8 rue Casimir Delavigne
75006 Paris
M° Odéon, RER Luxembourg



Tuesday, November 29, 2016

Politics and Creation in the space between languages

I was very honored when French poet and critic Emmanuèle Jawad asked me whether I would like to be part of a cycle of 10 interviews on the theme of creation and politics. These interviews of women poets began to appear mid-summer and are scheduled to conclude this December. Last week, my interview appeared in which I dicuss themes of multilingual writing as applied to my work but also my reading habits and perhaps even formal influences, issues of form and translation to creation and to political issues in the writing, and in the end I touched on the topics which I think have been far more thoroughly and richly explored by authors I read and admire. Here is a link to that interview, in French:
https://diacritik.com/2016/10/17/jennifer-k-dick-le-spectre-des-langues-possibles-creation-et-politique-7/

And the link to the overall page for the Création et Politique series of 10 interviews, where you can read Emmanuèle's reasoning for doing these interviews.
 
https://diacritik.com/2016/07/20/creation-et-politique-un-cycle-dentretien-demmanuele-jawad/#more-14021

Thursday, November 03, 2016

Christophe Fiat in Mulhouse for Ecrire L'Art at la Kunsthalle SUNDAY the 6th of November!



ECRIRE L’ART
DOUBLE HEADER : LECTURES & PERFORMANCES à MULHOUSE
CHRISTOPHE FIAT le 5 et le 6 novembre 2016 !

16h SAMEDI 5 Novembre :
En amont de sa performance à La Kunsthalle dimanche 6 novembre, la librairie 47° Nord accueillera Christophe Fiat, samedi 5 novembre à 16h00 pour une lecture-rencontre, suivie d'une séance de dédicace. Lectures des œuvres RETOUR D’IAWAKI, Stephen King Forever et textes inédits
à la librairie 47° Nord, Maison Englemann,
15 Rue de la Moselle, 68100 Mulhouse (tram : Porte Jeune)
Résumé RETOUR D’IAWAKI: Avril 2011, Christophe Fiat passe trois semaines au Japon.  Il visite Iwaki, une ville sinistrée par le tsunami du 11 mars et menacée par les rejets de la centrale nucléaire de Fukushima Daiichi. S'ensuit un périple qui l'emmène de Tokyo à Hiroshima où il rencontre une irradiée de 1945, une guide touristique, un professeur d'université, un responsable de la sécurité de l'énergie atomique et le fantôme du monstre le plus célèbre du cinéma japonais, Godzilla…
 
Résumé Stephen King Forever : Est-il possible à un écrivain français de littérature de prétendre encore à une échelle de succès populaire comme le connaît Stephen King ? Christophe Fiat commence son enquête du côté de William S. Burroughs et Guy Debord, mais la plonge aussitôt dans la technique d’écriture même de Stephen King, et son parcours biographique. En nous asseyant à la table de travail d’un grand pro de l’épouvante, un autre vertige : quel est le prix à payer dans sa vie, pour que la littérature garde sa force universelle ?

16h30 DIMANCHE 6 Novembre : ECRIRE L’ART
Performance in situ (avec guitare) Sous la forme d’une mini-résidence de quatre jours, Christophe Fiat s’immerge dans l’univers de l’exposition OOOL / Sound Fictions et compose autour des œuvres. Dialogues, créations, collaborations, poésies visuelles et sonores, textes et expressions permettent de visiter, voir, concevoir et revoir les œuvres au travers du langage spécifique de l’écrivain.
à la Kunsthalle-Mulhouse, La Fonderie
16 rue de la fonderie (upstairs !), 68100 Mulhouse
(tram : Tour Nessel + 8mn à pied)

BIO
Christophe Fiat est né en Franche-Comté, à Besançon en 1966.
Il est écrivain, performer et metteur en scène.
L’écrivain.
Il a publié quinze livres depuis 2000 (poésie, romans, essais). Dans des récits exprimés dans une langue dépouillée et directe, il explore nos angoisses et notre admiration aveugle face aux icônes médiatiques et aux phénomènes culturels (Batman, King Kong, Godzilla, Stephen King, Richard Wagner…). En cela son travail relève à la fois de Georges Bataille – sur lequel il a travaillé à l’Université quand il étudiait la philosophie – et de l’artiste américain, Andy Warhol. Il a aussi écrit de nombreuses fictions radiophoniques pour France Culture et le livret de la comédie musicale, Sound of Music. Depuis 2010, il collabore régulièrement à la Nouvelle Revue Française (Éditions Gallimard). 

LIVRES :
·         L’EPOPEE VIRILE DE MARCEL PAGNOL, Naïve Éditions, 2016
·         RETOUR D'IWAKI, Éditions Gallimard, 2011
·         STEPHEN KING FOREVER, Éditions Le Seuil, 2008
·         LA RECONSTITUTION HISTORIQUE (une aventure de Louise Moore) Éditions Al Dante, 2006
·         HÉROÏNES, Éditions Al Dante, 2005
·         ÉPOPÉE, UNE AVENTURE DE BATMAN (avec cd), Éditions Al Dante, Paris, 2004
·         QUI VEUT LA PEAU DE HARRY ?, Revue Inventaire / Invention, Paris, 2004
·         RADIOPOPEYE (en collaboration avec le plasticien Alexandre Périgot) CNEAI, Galerie Maisonneuve, Les Presses du réel, Chatou, 2003
·         BIENVENUS À SEXPOL, Éditions Léo Scheer, 2003
·         RITOURNELLE, UNE ANTITHÉORIE, Éditions Léo Scheer, 2002
·         NEW YORK 2001 ou la poésie au galop, Éditions Al Dante, 2002
·         KING KONG EST À NEW YORK, Derrière la salle de bain, 2001
·         LADIES IN THE DARK, Éditions Al Dante, Paris 2001
·         LAURE SAINCLAIR, Derrière la salle de bain, Rouen, 2000
·         TEXTE AU SUPPLICE, essai sur Georges Bataille (préface de Claude Louis-Combet), Éditions 23, 2000
 
Le dramaturge.
Chacun de ses livres a été adapté par lui-même dans des pièces radiophoniques, des poèmes sonores, des performances artistiques et des pièces de théâtre. Il considère ces formes plastiques comme des supports d’élection qui font sortir le texte hors du livre. Quand il lit en public, il s’accompagne d’une guitare électrique. Ceci pour accentuer l’énergie qui est à l’œuvre dans ses récits. Depuis 2012, il compose et chante dans le groupe de rock psychédélique, POETRY. 

COLLABORATIONS AVEC DES ARTISTES
Depuis 2000, il a régulièrement collaboré avec l’artiste Thomas Hirschhorn et en 2015, il a été en résidence au MACVAL. Cet été, il a été invité au Festival de Photographie d’Arles pour une performance. Il a collaboré avec plusieurs artistes, Vincent Menu, graphiste, pour la revue TIJA, The Incredible Justine's Adventures et la revue MI/Mission impossible, Thomas Hirschhorn pour ses projets : « Bataille Monument » en 2002 à la Dokumenta de Kassel, « Musée précaire Albinet « et « 24 heures Foucault » en 2004 ; Alexandre Périgot pour « Radio Popeye » à la Biennale de Venise 2003, Christelle Lheureux pour « L’expérience préhistorique » en 2004, ou Massimo Furlan pour « Les filles et les garçons » en 2007, Nicolas Fenouillat pour « Les mystères de l’onde » en 2009 à la Force de l’art 02 à Paris.

            + En 2010, il a été auteur associé au Théâtre de Gennevilliers (T2G) dirigé par Pascal Rambert. En 2013, il est artiste invité à l’école d’art de Clermont-Ferrand et en résidence d’écrivain dans les Ateliers de l’EuroMéditerranée pour Marseille-Provence 2013, Ville Culturelle Européenne pour le projet « Marcel Pagnol au pays de l’or bleu ».
 
PÉDAGOGIE
Il a été artiste associé à l’école des Beaux Arts de Quimper et de Brest de 2004 et 2006. Il est intervenu à l’école d’art de Sierre en Suisse en 2006 et à l’école des Beaux Arts de Toulouse. En 2009, il est intervenant à l’école de comédiens du Théâtre National de Bretagne dirigée par Stanislas Nordey. En 2013, il est écrivain associé à l'école d'art de Clermont-Ferrand (ARC écriture)

Tuesday, October 11, 2016

New Poems in Print by Jennifer K Dick in Tears in the Fence and The Bastille

Getting the poems to roll out of the house and into the world is not always easy. We poets tend to obsess and revise and hold tight to the shards of language we have collected onto our pages. But out into the world they must, and with such joy it is I have had the pleasure of seeing a few of my poems land in great places this fall. And one even pictured above, left, on the wall of Le Chat Noir last week thanks to The Bastille!
Photo: Sabine Dundure Photography
In fact, I am thrilled to be part of the newest issue of THE BASTILLE. Issue n°4 is replete with exciting writing and amazing graphics and a lovely gallery of great photos by the Spoken Word in house photographer. You can pick up issues on their website via Paypal or get a copy any Monday, Weds night at Spoken Word Readings!  This issue had a theme: "The Many Faces of Jesse" and I loved seeing my Jesse James timetravel machine CERN poem alongside so many other versions of Jesse's!


First off, THANK you to the fabulous editors and lay out masters at TEARS IN THE FENCE in the UK--David Caddy and Westrow Cooper. It was also great to see my poems next to those of a great friend and fabulous author Greg Bachar. My poems CERN 51, CERN 52, CERN 54, CERN 56, CERN 67,  "Microcosms" and "There is something about" appear in Tears in The Fence, n° 64, September 2016, on pages 94-97. Go to https://tearsinthefence.com/ to subscribe/order a copy. Also consider checking in with them on their FB group page, where you will see I am also named as a columnist--and I am planning on getting the next column in for issue 65 soon!
 
As they tell you, in this issue: We have poetry, fiction and translations from Jeremy Reed, Jim Burns, John Welch, John Freeman, Sally Dutton, Chris Hall, Michael Henry, Beth Davyson, Kinga Tóth, Paul Kareem Tayyar, D. I., Lydia Unsworth, David Pollard, Mike Duggan, Jeff Hilson, Sheila Mannix, I.S. Rowley, Richard Foreman, Jay Ramsay, Alison Winch, Andrew Taylor, Alan Baker, Sophie Herxheimer, L. Kiew, Ric Hool, S.J. Litherland, Rachael Clyne, Andrew Shelley, Tom Cowin, Morag Kiziewicz, Matt Bryden, Jessica Mookherjee, John Phillips, Ian Brinton & Michael Grant trans. Mallarmé, Terence J. Dooley trans. Mario Martin Giljó, Greg Bachar, Jennifer K. Dick, Matthew Carbery, Mark Goodwin, Aidan Semmens, Peter Dent, Sarah Cave, Julie Irigaray and Maria Isokova Bennett. The critical section features John Freeman on Jim Burns: Poet as Witness, Andrew Henon on Timeless Man: Sven Berlin, Mary Woodward on Rosemary Tonks & Veronica Forrest-Thomson, Jeremy Reed on John Wieners, Norman Jope on Chris McCabe, Marsha de la O in conversation with John Brantingham, Neil Leadbeater on Jeremy Hilton, Nancy Gaffield on Geraldine Monk, Lesley Saunders on Alice Miller, Belinda Cooke on Carole Satyamurti, Steve Spence on Dear World and Everyone in it David Caddy on Andrew Lees’ Mentored by a Madman, Nigel Wood & Alan Halsey, Duncan Mackay on E.E. Cummings
, Notes on Contributors, and Ian Brinton’s Afterword.

It was also lovely to share in the launch reading evening at Spoken Word for the new issue--and to see the surprised faces of the designer, editors and support authors (Bruce Edward Sherfield at the left, Vincent Chabany-Douarre in middle and Troy Yorke, pictured on right) as the issue was unveiled: 
Photo: Sabine Dundure Photography
 

Sunday, October 09, 2016

Ivy this Tuesday with Nicolas Tardy and Geneva Chao

In case you are free and in Paris: I am excited to be meeting these two authors in person for the first time and to hear their work! At 19h30, 34 bvd bonne nouvelle in Paris. M° Bonne nouvelle